Fra strategi til succes!
Google har nu sat en udløbsdato på Google Universal Analytics – nærmere bestemt 1. juli 2023, hvor man overgår fuldt til Google Analytics 4, der blev lanceret i 2020. Det får stor betydning for den måde, som vi indsamler og bearbejder værdifulde marketingdata på – ikke mindst i forhold til GDPR-compliance.
Det vil være en stor fordel at være på forkant allerede NU!
Hvis du ikke allerede har gjort det, så skal du sørge for at få oprettet GA4 inden juli 2022. På den måde vil du fortsat have mulighed for at sammenligne din marketing performance med sidste år, når vi rammer juli 2023.
Sørg for at opsætte alle dine konverteringer, som du har i Universal Analytics, så disse også tæller med fra start i GA4!
Hvis du ikke allerede benytter Google Tag Manager, så anbefales det, at du begynder at kigge i den retning og får opsat alle konverteringer den vej igennem. Google anbefaler denne metode, og det befrier dig for en masse tid, som kan bruges på andre opgaver.
Har du en webshop, så anbefales det, at du får gjort din side klar til at kunne sende data til Google Tag Manager via dataLayer.push scripts. Og herfra kan du opsætte Ecommerce tracking til GA4.
Der er ekstra stort fokus på privacy, og som standard er opbevaring af hændelsesdata sat til 2 måneder. Vi anbefaler, at du ændrer denne til 14 måneder.
Med GA4 har du mulighed for at oprette dine egne rapporter med netop de informationer, som du har brug for. Det kan være en fordel at sætte sig ind i dette og opsætte de rapporter, som du skal bruge, inden skiftet er helt endeligt.
Google Ads performer ud fra machinelearning af den data, som platformen bliver fodret med fra Google Analytics. Derfor er det vigtigt, at du får koblet din konto med GA4.
Det er muligt at have koblet både Universal Analytics og GA4 på samme tid, så du kan fortsat køre din annoncering på samme måde som tidligere, men det anbefales, at du skifter brugen af Universal Analytics ud med GA4 i forbindelse med din annoncering.
Nu er koblingen oprettet, og du skal efterfølgende importere dine konverteringer i Google Ads
UTM-tags skal tilpasses, så de passer til Channels (Kan ikke tilpasses i GA4 efterfølgende). Sørg for at dine UTM-tags er tilpasset GA4. Du kan bruge følgende værktøj til dette: ga-dev-tools.web.app/ga4/campaign-url-builder/. Dette er kun nødvendigt, hvis du har brugt UTM-tags tidligere.
Den bedste måde at vænne sig til nye ting er at tage det til sig. Øvelse gør mester!
Du har indtil juli 2023 til at blive bekendt med GA4 og de nye funktioner, som ligger heri. Derudover kræver det en god forståelse for værktøjet for at kunne bruge det i det daglige samt ift. at skulle annoncere via Google Ads og andre marketingkanaler
På den positive side, får man med Google Analytics 4 en mere intuitivt udformet platform, som går på tværs af apps og web og som giver helt nye muligheder for at identificere værdifulde indsigter, samt aktivere data blandt andet ved hjælp af machine-learning. Derudover har GA4 langt flere integrationsflader til mange af de andre platforme i Googles digitale økosystem.
Samtidig imødekommer GA4 forbrugernes stigende krav til Data Privacy og GDPR-compliance ved at give bedre mulighed for at styre dataopsamlingen uden brug af tredjepartscookies.
Efter 1. juli 2023 kommer der ikke nye data ind i den tidligere version – og dermed udløber dine datas sidste holdbarhedsdata (man vil dog stadig have mulighed for at tilgå de eksisterende data i et halvt år efter denne skæringsdato). På det helt praktiske plan betyder det, at man bør konvertere og migrere sit nuværende set-up og sine data inden 1. juli i år, hvis man ønsker at kunne sammenligne komparative data for et år ad gangen, hvilket er vigtigt for mange virksomheder.
Har du brug for hjælp til at opsætte GA4 og integrere platformen med Google Ads samt alt derimellem, så er du velkommen til at kontakte Jahn Fredrik Hermansen på telefon +45 4016 3065.
Vi glæder os till at hjælpe!
MODELLER:
Sammen udvikler vi modeller og måleinstrumenter, der er med til at forstå markedet og kunder, der er med til at optimere forståelse og indsatser.
Enten skal vi gennemgå research inden vi sætter den kommende strategi, eller løbende analyser baseret på den valgte strategi, så hjælper vi hos BASELABET.
RESEARCH:
I forhold til hvilken udfordring og problemstilling vi skal arbejde ud fra, er der mage måder at undersøge markedet, kunder eller interne forhold/kulturer. Det kan være desk research, eller kvalitative undersøgelser som Customer Journey, eller facilitering af direktioner, ledergrupper eller afdelinger, så har vi lang fartstid på gennemføring af sådanne opgaver.
ANALYSE:
Løbende analyser eller analyser af Big Data, så har vi de rette BI modeller til at overvåge vores strategi og kampagner. Vi kan sætte op kampagner i de værktøj der passer til kunden og de cyklus vi arbejder efter.
Har du behov for at klarlægge det strategiske grundlag for din virksomhed, så kontakt Jahn Fredrik Hermansen på telefon +45 4016 3065.